Als duizend mensen zich vijf jaar lang laten behandelen met calcium, dan voorkomen ze 26 breuken. Ze veroorzaken echter ook 14 hartaanvallen, 10 beroertes en 13 sterfgevallen. "Calcium doet meer goed dan kwaad", zo luidt de conclusie in British Medical Journal. Onderzoek Bij het onderzoek werden mensen die 500 mg calciumsupplementen of meer per dag innamen vergeleken met mensen die helemaal niets slikten. Vreemd genoeg was veel calcium opnemen via de voeding niet gevaarlijk. Het is dus vooral de manier waarop het supplement het calciumniveau in het bloed verhoogt. Dit blijkt een negatief effect te hebben op het cardiovasculair systeem en het verhard de bloedvaten, wat weer hartaanvallen veroorzaakt. Jongeren De wetenschappers stellen voor dat het voorschrijven van calciumsupplementen te heroverwegen. Ze benadrukken tegelijk wel dat osteoporosepatiënten, die hele broze botten hebben, de supplementen moeten blijven nemen. Omdat de studie voornamelijk mensen boven de 50 bedroeg, is het mogelijk dat calciumsupplementen een ander effect hebben bij jongeren die een aandoening hebben waardoor ze extra calcium moeten nemen. Risico's De onderzoekers gaven aan dat iedere persoon de risico´s moet afwegen. Men moet nadenken over de eigen situatie en wat het risico betekent en dit bespreken met de arts. Aanbevolen hoeveelheid De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid calcium bedraagt 700 mg en wordt bij voorkeur opgenomen via de voeding, zoals melk, kaas en groene bladgroenten. Vitamine D, onder andere geleverd door de zon, helpt het lichaam calcium op te nemen. |